Transparant besturen
- Klantgerichte en efficiënte administratie
- Vernieuwde adviesraden
- Betrekken van de inwoners
- Warmere wjiken gesteund door wijkbudgetten
- Eerlijke en heldere communicatie
Inspraak
De inwoners moeten bij alle belangrijke projecten meer betrokken worden.
26.000 mensen weten meer dan de 29 verkozenen en daarom moet de vinger steeds aan de pols gehouden worden:
- Klantgerichte dienstverlening:
We moeten moderne technologieën aanwenden om efficiënter te besturen maar we mogen niet uit het oog verliezen dat mensen met een beperkte digitale kennis ook geholpen moeten worden. We willen daarom de organisatie van het werk herbekijken zodat burgers die dat nodig hebben, een menselijk contact kunnen hebben met de stadsdiensten. Verder mag digitalisering ook niet leiden tot meer complexiteit: Een begrijpelijke en eenvoudige procedure is de kern van een klantgerichte dienstverlening. Overbodige stappen elimineren verlaagt ook de werklast voor het personeel. Verder zal een degelijk personeelsbeleid met ontwikkelplan zorgen voor gerichte competentie-ontwikkeling en minder uitval.
- Adviesraden
De adviesraden (Sport – Cultuur – Bibliotheek – …), die vroeger bestonden, verzamelden specialisten in het vakgebied om zo het bestuur te ondersteunen. Met de komst van “Mortsel bestuift” werden deze opzijgeschoven. In de praktijk is echter gebleken dat dit forum geen waardevolle vervanging was voor de vroegere adviesraden. Wij willen daarom bestuur en lokale experten opnieuw dichter bij elkaar brengen.
- Wijkbudgetten
We willen de wijken activeren door te werken met project of wijkbudgetten (aanleg honden-wei / speeltuin / parkje / ….). We willen werken met een kring van vrijwillige wijkverantwoordelijken die wijkvergaderingen coördineren en waar nieuwe inwoners terecht kunnen met praktische vragen.
- Betrokkenheid
Wanneer er grote projecten worden gelanceerd met het geld van belastingbetaler lijkt het ons logisch om deze ook bij het beslissingsproces te betrekken. Daarom willen we ideeën, bijv. over de inrichting van Fort IV, verzamelen bij de inwoners aangezien zij er uiteindelijk ook gebruik van zullen maken. Deze voorstellen kunnen dan voorgelegd worden in een referendum waarna een breed gedragen beslissing kan genomen worden.
Communicatie
Communicatie gaat in beide richting.
Vanuit het bestuur moeten een aantal zaken duidelijker gecommuniceerd worden:
- Waar wordt het belastinggeld aan gespendeerd.
- Wat is de stand van zaken van de huidige projecten (bijv.: renovatie stadhuis / stadsterras / Fort IV …).
- Welke projecten komen er op korte termijn nog aan (parking zwembad / bibliotheek / ’t Parkske / wegenwerken / …).
Daarom willen we:
- Een website waar op een eerlijke manier gecommuniceerd wordt over de lopende projecten en waar je kan terugvinden wat er met je belastinggeld gebeurt. Ook onze verenigingen krijgen hier een mooie plaats om zich voor te stellen.
- Een elektronische nieuwsbrief die belangrijke onderwerpen onder de aandacht brengt met links naar artikels op de website en een overzicht van de naderende evenementen.
- Een “upgrade” van het Mortselse informatiemagazine.
- Goede aanwezigheid op sociale media, meer mogelijkheden om binnen je interessesfeer pushberichten te ontvangen.